Vanliga ingredienser i Gainers

Nedan är några av de mest rehashed ingredienser du sannolikt att hitta i massa vinnare att du bör vara medveten om, liksom marknadsföring jippon används för att flog dem till massorna.

Maltodextrin: företag Adore maltodextrin, eftersom det är billigt, smaklös, och är inte listad som sockerhalt på etiketten. Det gör det en mycket säljbara ingrediens och är ständigt spunnet som en “komplex carb” som inte tillför fett.

Sanningen är mycket annorlunda. Maltodextrin är en billig filler ingrediens som spikar blodsocker (hög GI) nästan identiskt med rent socker själv, och kan i huvudsak betraktas som dåligt med tanke på dess effekter på kroppen.

Om maltodextrin är den första kolhydrat källan du ser listat på etiketten, vet du att du måste undvika produkten till varje pris.

Fruktos: även om det är en enkel socker, fruktos är inte till sin natur dåligt när det finns i hela livsmedel såsom frukt. När det är på en massa Gainer eller en vikt Gainer, men du kan vara förbaskat säker på att det används som en annan söt filler på grund av dess smak.

Dextros: känd för sin förmåga att snabbt Spike insulinnivåer, dextros är en annan enkel kolhydrat som stora företag älskar att svinga produkterna längre med. Om det är högt upp på etiketten, lita på att du är lurade.

Skummjölkspulver: en billig och sämre källa till protein som används för att bulk ut proteinhalten i produkten och även på grund av dess mixability. Låt dig inte luras igen.